В сучасному освітньому процесі ця тема є однією з ключових, адже дотримання принципів доброчесності не тільки формує моральні та етичні стандарти студентів, але й забезпечує справедливе навчання та оцінювання. Проблема забезпечення академічної доброчесності стає дедалі актуальнішою в контексті сучасного розвитку освіти і науки в Україні. Це пов’язано з поширеністю порушень академічної доброчесності в умовах інформаційного суспільства та стрімкого розвитку інформаційно-комунікаційних технологій. Такі явища, як плагіат, списування, фальсифікація результатів досліджень, хабарництво та необ’єктивне оцінювання знань студентів, загрожують зруйнувати моральні засади освітнього та наукового процесу.

Основні принципи академічної доброчесності:

• старанність, самостійність у навчанні;

• відповідальність за власні вчинки і чесне здобуття оцінок;

• толерування думок інших, взаємоповага та підтримка;

• гідна та моральна поведінка під час навчального процесу та поза ним.

До порушень академічної доброчесності належать:

• плагіат;

• списування;

• хабарництво;

• фальсифікація результатів досліджень;

• необ’єктивне оцінювання;

• здавання іспитів підставними особами.

Наслідки тривалих та системних порушень академічної доброчесності:

• знецінення  дипломів у країні, невизнання їх за кордоном;

• випускникам коледжів важко влаштуватися на хорошу роботу, бо роботодавці не довіряють системі вищої освіти та закладам вищої освіти;

• зниження якості медичного обслуговування;

• стагнація науки, знецінення наукового потенціалу держави;

• гальмування розвитку економіки;

• країна втрачає авторитет у світі.

Чому академічна доброчесність важлива:

• забезпечує довіру до результатів навчання;

• передбачає здобуття власних знань і розвиток власних здібностей;

Учням треба наголошувати, що коли вони списують чи дають списати комусь – розвиток неможливий.

• забезпечує чесний вступ до університету, а потім – гарну роботу;

• зараз світ глобалізований: щоби навчатися за кордоном, потрібно дотримуватися принципів академічної доброчесності.

У європейській практиці існують такі найпоширеніші методи та інструменти боротьби і профілактики плагіату 

Методи боротьби з плагіатом у країнах ЄС

• (сильні сторони і можливості, слабкі сторони і загрози)

 

Країни

Підходи до розуміння природи плагіату та методи його протидії

Плагіат як моральний проступок, з якого слідує відповідне покарання порушників

Плагіат як інституційна прогалина, з якої випливає необхідність розробки чітких правил і політики протидії плагіату

Плагіат як органічна складова освітнього процесу в частині опрацювання літературних джерел, яка реалізується через навчання і дослідження

Велика Британія

Сильні сторони і можливості

Заснування Офісу незалежного арбітражу (в Англії та Уельсі), діяльність якого направлена на реагування на несправедливі практики у сфері академічної доброчесності

Використання спеціалізованого програмного забезпечення для виявлення плагіату на основі чітких правил і політики щодо його використання

Розробка та імплементація вищими навчальними закладами інституційних політик запобігання і боротьби з плагіатом

Дослідження внутрішніх причин та сучасних освітніх практик у сфері боротьби з плагіатом для вироблення на цій основі відповідних політик, інструкцій, керівництв

Слабкі сторони і загрози

Виконання письмових документів у ході навчання студентів іншою особою на замовлення, що часто важко довести, є загрозою для академічних стандартів

Не всі британські університети мають прозорі й справедливі інституційні системи боротьби з плагіатом

 

Австрія

Сильні сторони і можливості

 

Збір статистичних даних щодо виявлених випадків плагіату

Розробка національних вимог до проведення досліджень в частині академічної доброчесності (Австрійське агентство дослідницької доброчесності)

Використання спеціалізованого програмного забезпечення для виявлення плагіату

Популяризація культури боротьби з плагіатом, у тому числі через навчання студентів академічному письму

Слабкі сторони і загрози

Обмежений діапазон штрафів і санкцій за плагіат

Часто несправедливість і суперечливість рішень відносно покарання за академічну нечесність

Обмеженість вільного доступу до статистичних даних щодо виявлених випадків плагіату

Фокусування уваги більшою мірою на післядипломній освіті (магістратура, аспірантура) та сфері наукових досліджень

Відсутність уніфікованої політики та систем протидії плагіату у ВНЗ в царині академічної поведінки

 

Швеція

Сильні сторони і можливості

 

Функціонування національної системи збору статистичних даних щодо виявлених випадків академічної нечесності в університетах та оприлюднення на їхній основі щорічних звітів

Наявність в багатьох освітніх програмах шведських університетів на рівні бакалаврату та магістратури навчальної компоненти з академічної доброчесності

 

Визначений на національному рівень порядок врегулювання порушень у сфері академічної доброчесності, що передбачає створення спеціальних інституційних комісій на місцях, які очолюються віце-канцлером  університету

 

 

Використання спеціалізованого програмного забезпечення для виявлення та уникнення плагіату

 

Слабкі сторони та загрози

Діапазон покарань і санкцій, наявних у розпорядженні інституційних комісій з академічної доброчесності, обмежений і не може слугувати ефективним фактором стримування студентів від вчинення академічних проступків

Діяльність інституційних комісій для врегулювання порушень у сфері академічної доброчесності надмірно забюрократизована та процедурно громіздка

 

Формально передбачена вимога для викладачів довести свідомий “намір” щодо порушення академічної доброчесності з боку студента, перш ніж той буде покараний, ускладнює процес врегулювання порушень і часто демотивує викладацький склад повідомляти у встановленому порядку про відповідні випадки

 

 

Дотримання академічної доброчесності здобувачами освіти передбачає

• самостійне виконання навчальних завдань, завдань поточного та підсумкового контролю результатів навчання (для осіб з особливими освітніми потребами ця вимога застосовується з урахуванням їхніх індивідуальних потреб і можливостей);

• посилання на джерела інформації у разі використання ідей, розробок, тверджень, відомостей;

• дотримання норм законодавства про авторське право і суміжні права;

• надання достовірної інформації про результати власної навчальної (наукової, творчої) діяльності, використані методики досліджень і джерела інформації.

ЯК ВИХОВУВАТИ ДОБРОЧЕСНІСТЬ У ДІТЕЙ

1. Вчителі мають демонструвати якості доброчесності на своєму прикладі

2. Залучати батьків до співпраці

3. Не спонукати дітей до недоброчесності

4. Встановлювати єдині вимоги й покарання

5. Системно працювати з темою доброчесності

6. Не наголошувати на оцінках

7. Організовувати проєктну й позакласну діяльність про доброчесність

8. Постійно говорити про це з педагогами й мотивувати їх помічати, якщо дитина списує, не пробачати переписування з ГДЗ

9. Створювати авторські завдання, які унеможливлюють ознайомлення з ними напередодні. Найкраще успіх академічної доброчесності, каже Слушний, працює на прикладі ЗНО

10. Розвивати доброчесність на рівні держави й не ставити завищені вимоги до вчителів.

 

 

 

З матеріалів роботи циклової комісії 

соціально- гуманітарних дисциплін за 2023- 2024 н.р.

Наталя ФАДЄЄВА

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *