Скажи мені, і я забуду.
Покажи мені, і я, можливо, запам’ятаю.
Залучи мене, і я зрозумію…
Конфуцій
Прекрасна, багата і милозвучна українська мова. Нею передаються найтонші відтінки думок і почуттів. Слухаючи мову щодня, ми часто не вдумуємося в її особливості, сприймаємо слова, як щось звичайне, само собою зрозуміле.
А тим часом мова – одне з чудес, створених людьми. Вона віддзеркалює душу народу, його історію. У нашій мові є чимало захоплюючого й дивовижного. Безліч, на перший погляд, буденних слів ховає в собі якусь таємницю. Кожне вживане нами слово має свою долю, свою історію.
Збагнути таємницю мови, прочитати історію слів, а звідси і предметів та явищ, що ними вони позначаються, може тільки той, хто знає мову.
А щоб знати мову, глибоко розуміти висловлені думки, вправно користуватися дзвінким і гучним рідним словом, треба цікавитись ним, любовно вивчати й аналізувати кожне слово, словосполучення і речення, виховувати в собі інтерес до рідної мови, навчатись розуміти її красу. Необхідно працювати над словом на заняттях, вдома, у вільний час. Адже глибокі знання рідної мови, досконале володіння нею – одна з важливих ознак високої культури й освіченості людини.
Навчати мови – це означає не тільки давати знання про мову, а й навчити користуватися мовою як засобом спілкування, критично мислити, отримувати інформацію з усіх доступних джерел, оцінювати її, розуміти співрозмовника, формулювати власні думки.
Поліпшити культуру мови, набути навичок самостійно аналізувати мовні факти, вдосконалити логічне мислення здобувачів освіти, виховати кмітливість, допитливість, ініціативу, наполегливість допомагають різноманітні позааудиторні заходи з мови.
Виховні заходи, завдяки яким студентська молодь прилучається до духовних цінностей українського народу, в Ізмаїльському агротехнічному фаховому коледжі проводяться у процесі аудиторних занять (лекційних, семінарських, практичних) або в позааудиторний час.
Виразне виховне спрямування мають тематичні заняття з української мови, приурочені до знаменних дат, пов’язаних з життям і творчістю видатних українських діячів: письменників, мовознавців тощо. Наприклад, тематичні заходи, присвячені Шевченківським дням, дають можливість не лише показати студентам надзвичайно важливу роль, яку відіграв Тарас Шевченко у формуванні й розвитку української літературної мови як її основоположник, його великий внесок в українську й світову культуру, а й наочно продемонструвати, яких висот може досягти людина завдяки самоосвіті й трудолюбству.
Не меншу увагу викладачі коледжу приділяють й позааудиторним заходам, які істотно доповнюють планові заняття з української мови і літератури. Зокрема були проведені Шевченківські вечори, свято рідної мови, відзначення Дня української писемності, обговорення творів сучасних українських письменників, зустрічі з поетами – земляками, українознавчі конкурси, олімпіади тощо.
А Інтелектуальні змагання з української мови (раніше – обласна олімпіада), що відбулися у березні, підбили підсумки досить тривалої роботи як викладачів, так і здобувачів освіти. Участь у змаганнях такого рівня – для кожного велика честь і свідчення їхніх непересічних знань. Здобувачі освіти нашого коледжу, Владислава Романова (15 група) і Анастасія Грекова (25 група), виявили всебічний розвиток (вони є водночас і фіналістами й інших олімпіад та конкурсів ), широкий кругозір, прагнення вчитися новому.
Дівчата показали прекрасні знання з української мови. У цих змаганнях переможці є, але немає переможених.
Як пише Ліна Костенко у вірші «Кольорові миші», необхідно за будь- яких обставин залишатися собою, « зберегти свій колір серед сірої буденності» і не зупинятися на досягнутому.
Голова циклової комісії загальноосвітніх дисциплін
викладачі української мови і літератури
Світлана ПОРОШЕНКО
Світлана КУКЛІНА