Ефективність профілактики девіантної поведінки підлітків залежить не від проведення окремих виховних заходів, а від загальної організації соціально-виховного середовища навчального закладу, що забезпечує соціальну інтеграцію та особистісну самореалізацію.
Соціально-виховне середовище це
– сукупність оточуючих підлітків соціально ціннісних обставин, що впливають на їхній особистісний розвиток і сприяють входженню в сучасну культуру (Н. Щуркова);
– один із основних факторів педагогічного впливу на учнів у позанавчальний час (Н. Флегонтова);
– простір педагогічного проектування умов соціалізації та самореалізації особистості, в якому активізується виховний потенціал культурно-дозвіллєвої діяльності (О.Кульчицька, С. Сисоєва, Я. Цехмістер),
– аспект педагогічно керованого впливу, що дозволяє коригувати ціннісні орієнтації та особистісні якості підлітка, котрі можуть провокувати девіантний характер його самовираження (І.Козубовська).
Оптимізація соціально-виховного середовища при профілактиктиці девіантної поведінки підлітків має свої особливості: 1) здійснюється опосередковано – через реалізацію соціально-психологічного та педагогічного потенціалу середовища освітнього закладу шляхом включення особистості в різні види соціокультурної діяльності; 2)залежить від зовнішніх умов – середовища життєдіяльності, в яке підлітки включені в силу необхідності або власного вибору; 3) залежить від активності самих підлітків, їхнього усвідомленого прагнення стати особистістю, зрозуміти і сформувати себе як повноцінного члена суспільства.
До профілактики входять різноманітні форми виховної роботи, а саме: відвідування музеїв, фотовиставок, залучення наших здобувачів освіти до обласних наукових конференцій та місцевих конкурсів, гуртків художньої самодіяльності, спортивних змагань з різних видів спорту, різноманітних заходах коледжу, бібліотеки, гуртожитку.
Змістовною та цікавою стала зустріч наших студентів із полковником запасу, громадським діячем, волонтером Кривоносовим Олександром Сергійовичем. Студенти мали можливість поспілкуватися з ним як у стінах бібліотеки, так і у гуртожитку. Бесіди носили профілактичний характер і стосувалися наступних питань:
– шкідливість тютюнопаління
– залежність від наркотичних речовин
– залежність від алкоголю
– запобігання суїцидальній поведінці.
Лекції проходили жваво, цікаво, наводились чисельні приклади із особистого досвіду та давалась оцінка деяким із них. Бесіда проводилася навіть у сховищі під час повітряної тривоги.
Кривоносов Олександр Сергійович був запрошений членом журі на виховний захід у гуртожитку № 2, присвячений дню закоханих, де зміг дати майстер клас із вокальної майстерності, етикету у виконанні вальсу. В кінці заходу власноруч подарував призи, а студенти із вдячністю у відповідь подарували домашній смаколики. Молоді надовго запам’ятаються дружні стосунки, життєві поради.
В.о. заступника директора з ВР Олена ДОНЦОВА
Культорганізатор Людмила НЕДОСЄКІНА
Вихователь гуртожитку Наталія МИХАЙЛІНА